Öppet brev till Anna Hagwall

Hej Anna Hagwall, 
 

Jag vet knappt vem du är, och du har ingen aning om vem jag är.
Jag heter Angelica Rydell, jag är 23 år gammal och är singel förmodligen av den anledningen att jag är för rädd för att vara med någon.

Som sagt, jag känner inte dig, men jag kan redan nu med stolthet säga att vi är två helt olika typer av människor. Jag ska i det här brevet försöka att hålla en god ton, till skillnad från dig som redan har sparkat mig i magen genom ditt uttal i media.

Du är äldre än mig och har uppenbarligen aldrig blivit utsatt för psykisk och fysisk misshandel. Det är jag oerhört glad för. För varje gång jag stöter på en människa som aldrig har sett den värsta typen av förhållande, så inser jag att det faktiskt finns bra människor och att det finns någonting som heter ”en fin relation”.

Mina vänner skulle beskriva mig som ärlig, stark, glad, rolig, utåtriktad, godhjärtad och lojal. Det är fina egenskaper. Vad som är synd är att mina bra egenskaper så gott som försvann i och med att jag blev tillsammans med mitt ex. Idag är jag tacksam att jag är så pass stabil att jag klarar av att arbeta och lita på mig själv. Eller ja, jag är tacksam att jag överhuvudtaget lever.

Första slaget känns så overkligt att du knappt tar in det, det är så hjärtkrossande att du glömmer bort att tänka, all fokus ligger ju på det brustna hjärtat. Du tänker att allt kommer att ordna sig och det bara var en dum grej som hände EN gång.

Vid andra, tredje, fjärde och femte slaget så tänker du att du kanske borde börja bete dig annorlunda och inte göra honom så arg. Jag menar, det är ju inte hans fel att han inte kan kontrollera sin ilska. Det är ju synd om honom för att du provocerar honom genom att existera.

Vid tjugonde slaget så börjar du tänka att du faktiskt förtjänar det, jag menar; att du inte har lärt dig hur du hanterar honom än?

Vid trehundrade slaget så tänker du inte alls, du har glömt bort hur det känns att känna sig trygg och du tror att du kommer leva såhär resten av ditt miserabla liv.

Innerst inne så vet du hur fel det är, det är fel på papper, det är fel enligt lag. Du tänker ”ska jag verkligen leva så här?”, du börjar fundera på om det liv du har nu är värt att leva. Eller om du ska ta den enkla vägen ut.

”Det är ingen som tvingar kvinnor att stanna kvar i en sådan relation”, säger du. Du måste förstå själv att det inte är vad det hela handlar om. Det var självklart ingen som tvingade mig att stanna kvar. Hade någon sagt ”jag tvingar dig att stanna kvar” så hade jag skrattat, spottat personen i ansiktet och sagt ”aldrig i livet, jag förtjänar bättre”. Men, det här är så mycket större och går så mycket djupare in i själen än vad du någonsin kan förstå. Ingen tvingade mig, inte ens min sambo som misshandlade mig. Det handlade om att jag helt enkelt var livrädd, bokstavligt talat LIVRÄDD. Jag snackar inte om den typen av skräck som du känner när du är rädd att förlora någon eller den typen av skräck där du är rädd att aldrig någonsin få drömjobbet. Jag snackar om en skräck som inte ens går att sätta ord på. Rädslan går inte att beskriva, rädslan försvinner inte.
Jag trodde att han skulle döda mig om jag försökte fly. Jag trodde helt ärligt att han var supersmart då, att han kunde läsa mina tankar, att han kunde ”slå ihjäl alla poliser” och att han faktiskt skulle sprida falska rykten om mig, som han gång på gång sa att han gärna skulle göra. Jag trodde på riktigt att han kunde se vad jag gjorde, höra vad jag sa och veta vad jag skulle göra härnäst, även när jag var på jobbet.

Det vidrigaste med allt det här är att jag till viss del håller med dig, för ärligt talat så lever jag dagligen med ångest över att jag inte lämnade honom tidigare.
Jag, inte du, får leva med att jag, inte du, var för feg för att ta mig från honom direkt. Jag, inte du, får leva med den eviga skräcken om att han faktiskt kan komma tillbaka. Jag, inte du, får leva med självhatet. Jag hatar mig själv för att jag lät honom ta kontroll över mitt liv. Jag hatar mig själv för att jag inte flydde vid första slaget. Jag hatar mig själv för att jag var för rädd för att spara alla hot-SMS, för rädd för att fotografera mina skador och att jag var för stolt för att bryta ihop inför närmsta person på gatan.

Du får det att låta som att det är så enkelt, som att alla som har blivit misshandlade bara har varit så korkade att de bara inte har förstått bättre. Du får det att låta som att vem som helst klarar av att gå vidare efter ett destruktivt förhållande, som att de hårda orden försvinner likt blåmärkena på kroppen. 

Det tog mig 1,5 år av fysisk och psykisk misshandel innan jag tyckte att döden såg finare ut än livet. Jag var redo att dö för min frihet. Jag brydde mig inte om han skulle döda mig när jag lämnade honom.
Jag överlevde. Jag är fantastisk. Precis som alla andra som tar sig ur sådana här förhållanden.

Du trampar på de som försöker ta sig ur det. Du sätter dumma idéer i huvudena på människor som aldrig har varit med om misshandel. Du spottar på de som faktiskt har varit där. Jag kan inte säga att jag hatar dig, men jag hatar allt du står för.

 

Med vänliga hälsningar,

Angelica Rydell

 
#1 - - Emma Brandt:

Otroligt bra skrivet! Du är grym!

Svar: Tack så väldigt mycket, Emma!
Angelica

#2 - - Lars:

Enormt starkt att läsa Angelica. Varenda ord känns i hjärtat. Önskar dig allt gott i livet.

Svar: Tack så mycket!
Angelica

#3 - - Anna:

Klockrent! Tur att hon inte arbetar med dessa frågor inom partiet, då hade det nog gått rätt bra utför.

Svar: Tack för det.Då hon arbetar för Sverigedemokraterna så kan hon gärna få sätta sig i skiten lite oftare.
Angelica

#4 - - Maria:

Känner sorg över att du behöver skriva. Känner stolthet över att du klarar att skriva så värdigt om något så ofattbart svårt. Jag vet! Önskar dig all lycka och <3

Svar: Hej Maria,
Tack för att du tog dig tid att läsa och tack för de fina orden.
Jag tycker väldigt mycket om att skriva om saker som jag känner till, så det känns helt okej.

Mycket kärlek till dig!
Angelica

#5 - - Kerstin:

Hej! Bra skrivet! Fantastiskt bra! Du måste vara så stark som klarat dig igenom detta, och nu till och med skriver om det! Jag är imponerad!

Svar: Hej Kerstin,
Tack så oerhört mycket! Det värmer mer än den varmaste filt.
Angelica

#6 - - Adrian:

Angelica, jag är så otroligt ledsen att detta hände dig, samt att många andra som fortfarande går igenom hemskheterna inte vågar göra annat än att stanna kvar i sitt destruktiva förhållande.
Men jag är samtidigt glad att du vågar dela med dig en av dina hemskaste perioder i livet, som många andra håller för sig själva.
Din upplevelse kan det ge modet till en drabbad person att våga söka hjälp, för att äntligen kunna leva som en människa, och inte en trasdocka som någon kan kasta runt hur som helst. För som du sa, det är inte ALLS så enkelt som Anna Hagwall säger.
Ingen ska behöva gå igenom denna fysiska och psykiska misshandel från sin partner, oavsett anledning.

Önskar dig all lycka i världen.


Svar: Var inte ledsen för min skull, jag har lärt mig otroligt mycket och jag är glad för att jag har växt som person.
Tack så mycket för dina fina ord. Det värmer verkligen.
Angelica

#7 - - Rebecka :

Tack för ditt mod att dela med dig av dina erfarenheter!
Hoppas att du får det stöd du behöver för hitta tillbaka till livet o dig själv! Önskar dig all lycka till! ❤️

Svar: Tack så jättemycket! Och jag önskar dig detsamma.
Angelica

#8 - - mysan:

Hej! Tack för att du delar med dig. Det är en tröst att höra andras historier. Att jag inte är ensam om att ha levt så. Jag önskar inte min värsta fiende en relation med våld och jag hoppas att samhället får upp ögonen för hur det faktiskt går till. Jag överlevde som tur var men jag slipper honom aldrig då vi fick barn ihop. Vilket innebär ett nytt maktspel. Soc står på hans sida och jag fick själv söka hjälp för att få tag på ATV. Jag hoppas verkligen att jag ska kunna få leva ett normalt liv utan två telefoner och att slippa ha med mig vänner eller familj när jag ska hämta vårt barn som han har när han känner för det. Jag önskar nu att jag anmälde honom, tog bilder och sparade sms som du skriver då hade jag haft bevis nog. Vem tror på mig? T.o.m min terapeut sa att jag inte skulle anmäla alla våldtäkter, hot och våld för det finns inget att ta på. Så han går fri, får göra som han vill men vem ser sktäpet han har lämnat kvar? Rivit sönder? Han tog min själ och hjärta...

Svar: Hej!
Tack för att du tog dig tid att kommentera. Jag förstår hur du tänker, och jag är väldigt glad att du tog dig ur det. Starkt gjort. Sluta aldrig kämpa för dig och ditt barn.
Angelica

#9 - - Astrid:

Fantastiska du som vågar och orkar dela med dig av ditt liv!

Svar: Tack så hjärtligt! Det värmer verkligen.
Angelica

#10 - - Matilda:

Fyfan vad bra du är. Ta ingen skit från idioter som inte förstår ett jävla piss om sånthär. Blir så arg och framförallt ledsen på sådanna människor. Du är stark, så sjukt stark och även om jag aldrig har träffat dig och förmodligen aldrig kommer att göra det heller så är jag stolt över dig.

Svar: Hej Matilda,
Tack så hjärtligt för de fina orden, det värmer verkligen!
Angelica

#11 - - Liw:

Helt fantastiskt otroligt bra skrivet! Starkt är ett ord som inte räcker till för att beskriva min syn av dig. Men keep rock'n!!

Svar: Hej,
Tack så mycket. Jag finner inga ord som kan förklara hur mycket de orden betyder för mig.
Angelica

#12 - - Alex:

Den där människan alltså, jag finner inga ord. Din text är så vacker, beskriver så väl vad så många av oss TVINGAS gå igenom - och det är aldrig vårt fel! Du har så rätt, vi är fantastiska! All lycka till dig, Angelica <3

Svar: Hej,
Tack så jättemycket! Jag hoppas verkligen att du aldrig behöver gå igenom det igen.
Angelica

#13 - - Jeanette:

Starkt. Du är stark. Starkt skrivet. Rätt in i hjärtat.
Hoppas innerligt att du inte råkar ut för nå sånt här igen. Ingen ska behöva råka ut för nå sånt här.
Önskar dig all lycka i livet!

Svar: Tack så mycket!
Jag önskar dig detsamma.
Angelica

#14 - - Dusa:

Jag vet att det är sant det du skriver.
Jag stannade i 8 år, levde sedan ensam i 20 år.
Nu lever jag i ett förhållande utan skräck men jag får fortfarande jobba med mina inre sår.

Svar: Jag beklagar verkligen att du har behövt gå igenom det. Ingen förtjänar det. Fortsätt att kämpa för din rätt att våga älska någon igen.
Angelica

#15 - - Tess:

Tycker det är väldigt bra och starkt gjort av dig att skriva detta brev! Att stå upp emot en person som säger sådana korkade saker. Tack!

Svar: Tack så jättemycket. Jag blir väldigt glad, det ska du veta. Anna Hagwall ligger inte särskilt högt upp på min lista, om man säger så.
Angelica

#16 - - Olivia:

Jag vet vad du pratar om, jag känner dina ord som om de vore mina. Du uttrycker dig otroligt bra och diplomatiskt, vilket nästan inte denna människa som pratar så dumt förtjänar! All styrka till dig och stort lycka till med allt. Vi är alla systrar i detta. Vi får hålla i varandra när det blåser!

Svar: Jag beklagar verkligen att du känner igen dig. Och jag tackar dig för dina fina ord.Stort tack! Mycket kärlek.
Angelica

#17 - - Arnela :

Hejj igen! Somsagt keep going with your head held high, youre worth it! Fortsätt kämpa och till alla som ser min kommentar, dela förfan! Låt hela Sverige se detta!


Svar: Tack så jättemycket! Jag har huvudet högre än någonsin.
Angelica

#18 - - Martina:

Jag håller med dig och önskar dig ALL lycka i framtiden. Jättemodigt av dig att skriva.

Svar: Tack så otroligt mycket.
Angelica

#19 - - Arminé:

Du är så fantastisk! Otrolig stark och modig. Dina erfarenheter delas av manga kvinnor, men vissa av dem klarar inte av att gå vidare, så ditt brev är framförallt en möjlighet för dem att se att det finns en väg ut! Vad gäller Anna Hagwall, så är hon en liten, ynklig person som saknar, förutom hjärna, även insikt och empati. Stor kram till dig, du är min hjälte!

Svar: Tack så otroligt mycket. Jag finner inga andra ord än de. Tack, tack. Kram!
Angelica

#20 - - Annelie :

Så fantastiskt bra skrivet, så klockrent! Känner igen mig i varenda liten detalj, varenda ord...river upp känslor jag glömt och förträngt.
Starka, fantastiska männ'ska tack för att du delar med dig..,vi är många som känner igen oss. Lycka till i framtiden!

Svar: Tack så hjärtligt. Jag hatar det faktum att du känner igen dig, men all heder till dig för att du skrev den här kommentaren. Fortsätt att kämpa! Mycket kärlek!
Angelica

#21 - - Andreas Carlsson:

Jag tillhör den grupen av människor som alltid har tyckt att det i princip "bara är att gå vidare". Tack vare din text förstår jag mer nu att det inte är så. Tack.

Jag föraktar män (och kvinnor med för den delen) som misshandlar sin partner. Hur kan man ens få för sig en sån sak? Jag förstår inte.

Tiden läker alla sår. Det kommer garanterat ta flera år till innan du slutar vara orolig, men du kommer att hitta en fantastisk man som tar hand om dig och respekterar dig för den du är! För du är inte värd något mindre – Glöm aldrig det!

Kram
Andreas

Svar: Tack så otroligt mycket för att du säger att du förstår mer nu, det är precis det jag önskar att min text skulle ge. Mycket kärlek till dig!
Angelica

#22 - - cecilia:

Jag är så otroligt och genuint ledsen för det du behövt utstå. Dina ord gick rakt in i hjärtat och jag fick en klump i magen av att läsa. Har själv levt i en destruktiv relation fast det var mer psykisk misshandel och efter ca 1 år ville jag inte annat än att dö. Jag kunde inte se någon annan lösning. Tack för att du sätter ord på mina känslor och belyser ett mycket viktigt ämne.

Svar: Tack för dina fina ord.Jag är glad att du skriver "har levt" och inte "lever". Jag tolkar det som att du har tagit dig ur det. Jag önskar dig all lycka här i livet!
Angelica

#23 - - Lucky:

Din historia berörde mig tack.

Svar: Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera. Det värmer.
Angelica

#24 - - Linnéa :

Det är hemskt det du/vi har varit med om, det gör ont i mig att läsa det du skriver och känna att jag haft det likadant. Jag är så ledsen för våran skull.. Jag blev slagen, mest misshandlad psykiskt och utsatt för övergrepp av mitt ex i 6 månader innan han till slut lämnade mig. jag var rädd för mitt liv och vågade inte heller lämna honom, även fast jag hade kunnat. så fort jag sa nej så fick jag en käftsmäll, jag förstår verkligen hur du känner. och även fast dehär är 6 år sedan så känns det som igår och jag är fortfarande helt förstörd psykiskt. Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart och att vi hittar några vi förtjänar som behandlar oss väl

Svar: Du är jättestark som delar med dig. Och jag är glad att du inte lever i det än idag. Fortsätt att kämpa! Jag önskar dig all lycka i livet.
Angelica

#25 - - Annakarin:

Vad bra skrivet och en extra eloge till att du har en bra ton i något som jag bara kan ana gjorde dig arg, besviken och ledsen.
Jag blir väldigt ledsen över att du så ung tvingats gå igenom detta. Ingen ska behöva uppleva sådant här och som ung när man har ett helt liv framför sig, då ska man få ha kvar all tillit. Det blev fråntaget dig. Jag hoppas att du kommer kunna lita igen och framför allt jag önskar dig trygghet.

Svar: Hej Annakarin, Tack så hjärtligt. Jag kämpade med att skriva så "artigt" som möjligt, då jag är bättre än Anna så var det egentligen inte så jättesvårt. Tack för att du lade märke till det, det är nog inte alla som tänker på det. Önskar dig all lycka i livet!
Angelica

#26 - - Björn Hansen :

Finns inga ord som beskriver det som man känner när man läser din berättelse. Så oerhört tragiskt att det är så många som lever i samma sits som du. Det var en tid sedan som en kvinna höggs till döds av sin fd man som redan väntade på sin rättegång efter att ha kidnappat henne. Hon höggs till döds inför deras barn. Vi måste ta våldet mot kvinnor på allvar. Kvinnojourerna behövs men tycks inte prioriteras någonstans. Du är stark och du är modig!

Svar: Tack så mycket för din kommentar, Björn. Och för att du tog dig tid att läsa, samt kommentera. Jag lider med alla som får utstå våld, och jag finner inga ord för det du berättade här. Det är så skrämmande att det gör genuint ont.
Angelica

#27 - - Hella:

Hej Angelica! Vet inte om du kommer ihåg mig, men vi jobbade tillsammans en gång i forntiden. Jag minns att vi delade "passionen" för örhängen och jag tror att jag sålde några till dig :)
I alla fall så är du en sån där människa som jag brukar tänka på ibland och undra vad du gör och nu snubblade jag över ditt öppna brev som en vän delat på facebook. Vill bara säga att jag är hemskt ledsen för att du behövt utstå ett sådant helvete, jag önskar att ingen någonsin behövde vara med om det! Jag tycker att du är modig som vågar gå ut med det öppet så folk får veta, det kommer säkert att hjälpa andra som är i liknande situationer.
Hoppas du får må bra och slippa idioter i framtiden! :)

Svar: Hej Hella,
Klart jag kommer ihåg dig! Tack för att du tog dig tid att läsa, och kommentera. Jag mår relativt bra idag och hoppas att du har det fint.

Kram till dig.
Angelica

#28 - - Anci:

Blir så gripen av det du skrivit och fylls av en stor beundran för att du tagit dig ur en helvetisk relation och att du vet att du ÄR FANTASTISK.

All lycka önskar jag dig.

Svar: TACK så jättemycket!
Angelica

#29 - - Mike:

Bra skrivet!

Man blir så ledsen när man läser fakta och statistik (ej mörkertal inräknat)

Under år 2013 anmäldes 79 900 misshandelsbrott i Sverige varav omkring 17 500 rörde barn under 17 år.

Varje år uppger 2–3 procent av Sveriges befolkning att de har blivit misshandlade. Så har det sett ut under en längre tid. Också sjukvården uppger oförändrade nivåer av patienter med skador som orsakats av misshandel eller grövre våldsbrott. Samtidigt finns det många misshandelsbrott som polisen aldrig får reda på.

Gärningspersonerna är oftast män. Kvinnor misstänks i cirka 18 procent av de anmälda misshandelsfallen. Antalet unga kvinnor som misstänks för misshandel har procentuellt ökat mer än männen. Män är även i majoritet bland offren. Cirka en tredjedel av offren är kvinnor och drygt elva procent är barn.

15 procent av samtliga anmälda misshandelsbrott klaras upp genom att polisen hittar den misstänkte gärningspersonen och kan binda honom eller henne till brottet (år 2013).

Källa: brottsrummet.se & BRÅ


Lösningen är ju så enkel men så svår att uppnå, Slå aldrig första slaget ! Slå aldrig någonsin en annan person oavsett vad du "stör" dig på!

Svar: Det är så skrämmande att jag inte finner några ord. Tack för att du tog dig tid att läsa.
Angelica

#30 - - Nallemajja:

Massor med Kärlek och Empati i luften. Härligt att du tog dej ifrån det förhållandet och väldigt bra skrivet. Sorgligt att det va tvunget att vara som det va och att så himla många genomlever destruktiva förhållanden.
Kram

Svar: Tack så mycket. All heder till alla starka människor som lyckas ta sig ur sådana här saker, absolut! Stor kram
Angelica

#31 - - Ingegerd Johansson:

hej angelica!
Samtidigt som misshandeln börjar,försvinner en bit initiatvförmåga,självkänsla och handlingskraft! Det kan ALDRIG den förstå som inte själv har varit i situvationen! Du ska VARJE DAG se in i din spegelbild och känna dig fantastisk för att du lever och inte minst för att du genom din nakna ärlighet har banat/banar väg för de olyckssystrar du har som lever i det helvete du tog dig ifrån. Det kommer en dag när ditt liv är mer än att ta dig från dag till dag! För någon som du finns alltid något underbart som väntar. Lycka till med livet! KRAM från Lucas kompis isaks mormor Ingegerd

Svar: Tack så jättemycket för de stärkande orden. Och för att du tog dig tid att läsa.
Angelica

#32 - - Kimberly:

du har satt ord på alla mina känslor och tänk över den tiden jag hade med mitt ex. Stay strong <3

Svar: Tack. Jag önskar dig all lycka framöver, och hoppas att du har det bra idag. Stay strong.
Angelica

#33 - - Per:

Stå på Dig.
Jag vet vad Du pratar om.
Fast i mitt fall sitter
blåmärkena inombords.

Önskar Dig allt gott.

Kram

/Per

Svar: Jag önskar dig detsamma. Tack för att du tog dig tid och jag hoppas att du har det bra idag.
Angelica

#34 - - Robin:

Otroligt bra skrivet. Otroligt starkt.

Svar: Tack så hjärtligt!
Angelica

#35 - - Jessie:

Hej Angelica. Säger som alla andra, sååå otroligt BRA skrivet!!!! Det du skriver stämmer ju så otroligt mkt! Så fruktansvärt pinsamt rent ut sagt att det tyvärr finns folk som yttrar sig om att "man får skylla sej själv".....Nästan som att man önskar att JUST dom får va med om samma sak..... Nä FY fan!!! Man ÄR inte DUM, KORKAD eller ngt annat för man inte går vid första slaget! Man älskade ju han/henne?! Det fanns väl inte på kartan att han/hon skulle slå???? Nää, stå på dej, du betyder å är värdeful! Kram <3

Svar: Tack så mycket för dina fina ord. Jag håller med om att det är dumt att påstå att man får skylla sig själv, absolut.
Angelica

#36 - - Anonym:

Du är så himla stark! Bra gjort!!!

Svar: Tack så mycket!
Angelica

#37 - - vendelan.blogg.se:

Jag hoppas genuint på att du i framtiden får massvis med positiv energi och kan stå på dig och vara stark, som du är nu. Bra skrivet.

Svar: Tack så jättemycket!
Angelica

#38 - - Marianne:

Otroligt bra skrivet. Bra, det behövs! Det behövs personer som du som kan sätta perspektiv och komma ihåg vad det är vi står upp för och varför vi gör det, som får människor att inse att allt inte är så svart och vitt som hon försöker måla upp det. Tack!

Svar: Tack så mycket för dina fina ord, och för att du tog dig tid att läsa.
Angelica

#39 - - V:

Heja dig!!!

Svar: Tack!
Angelica

#40 - - Skevis:

. ..jag känner med allt du skriver, enda in i själen. Du har satt så bra ord på d som jag så länge känt, försökt få ur men inte riktigt kunnat formulera "kort". Utan att d skall låta dumt.. .för ja, man känner sig väldigt dum.! Tack ♡

Svar: Jag hoppas att du har tagit dig igenom det och inte behöver genomlida det längre. All heder till dig för att du tog dig tid att läsa och kommentera. Tack. Önskar dig ett bra liv.
Angelica

#41 - - Katarina:

Du har precis visat världen att du är starkare än de som slår, modigare än de som förtrycker och mer godhjärtad och medmänsklig än de som fördömer.
Du har gett tillbaka värdet till dem som ännu ej törs lämna (och alla som, precis som du, tänker "Hur kunde jag stanna så länge?") genom att offentligt sätta ord på anledningen. Det värde som trampas på och tas ifrån en, varje gång någon säger "Det är väl bara att gå".
Dessutom har du gett människor hopp - Du gick, du överlevde och du törs berätta.
Snyggt jobbat tjejen!
Önskar dig allt gott <3

Svar: Tack så jättemycket, det är ord som verkligen värmer hela vägen in i själen. Mycket kärlek!
Angelica

#42 - - Gunbritt Käck:

Suveränt bra skrivet. Tack Angelica. Starkt gjort att ta dig ett sån´t förhållande. Allt gott. // Gunbritt

Svar: Tack så väldigt mycket!
Angelica

#43 - - Linn:

fyfan vad bra skrivet! så himla rätt!

Svar: Tack, tack! Det värmer.
Angelica

#44 - - Mia Nilsen:

Duktiga, starka, modiga du!! Så fint du skrivit om denna jobbiga tid, du har säkert hjälpt någon därute genom att berätta! Nu kommer livet bara att bli bättre!! Kram!!

Svar: Tack, tack! Jag hoppas att jag har hjälpt någon. Kram tillbaka till dig!
Angelica

#45 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

<3

#46 - - Ellie:

Helt fantastisk text! Tack för att du stod upp för oss alla!

Svar: Tack så hjärtligt. Och tack för att du tog dig tid att läsa!
Angelica

#47 - - Linnéa:

Heja dig!

Svar: Tack!
Angelica

#48 - - Rikard:

Bra skrivet!

Svar: Tack så mycket!
Angelica

#49 - - rebecca :

Så otroligt bra skrivet. Jag kunde inte sagt det bättre själv. Har liksom du levt i ett destruktivt förhållande och är tacksam över det liv jag har idag. Idag är jag gift med världen finaste man och har två barn. Hoppas du en dag får känna den lyckan. Starkt av dig att dela med dig av ditt helvete. Tack så mycket för att du sätter ner foten. Ha det bäst underbara du ❤

Svar: Tack så jättemycket. Det värmer verkligen. Jag är så glad att du har det bra nu. Önskar dig all lycka i livet!
Angelica

#50 - - annelise kleppe:

Her er en kopi av hva jeg skrev da jeg delte bloggen din på facebook. (søk meg gjerne opp om du vil)

Satt og gikk gjennom twitter strømmen helt tilbake til juli... pga jeg har vært lite aktiv. En tweet, med link til denne bloggen, stod ut blant de andre for meg...

Anbefaler å lese... utrolig sterkt/sant/opplysende og ikke minst modig av forfatter å skrive! Ikke døm noen du ikke kjenner.. og gi dem gjerne noen ekstra sjangser til å vise sitt sanne jeg.. bak fasaden kan dyp usikkerhet og frykt skjule seg. takk angelica for at du setter ord på noe så utrolig mange opplever. La meg få minne om at menn også opplever psykisk/fysisk vold i forhold.

http://angelicaomg.blogg.se/2014/july/oppet-brev-till-anna-hagwall.html

Svar: Tack så mycket för din kommentar. Det var fina ord.
Angelica

#51 - - CJ:

Fantastiskt bra skrivet. Så viktigt!

Svar: Tack så otroligt mycket!
Angelica

#52 - - Draken:

Jag relaterar till ditt inlägg. Nu i mitt fall är rollerna ombytta. Jag misshandlades av kvinnan som jag levde med. Fick stol sönderslagen över axlarna, sönder klöst och har är efter nagel ingreppen i armar, ben och nacke. Jag till och med skars i höger överarm av brödkniv. På drivna psykiska attacker alla vakna timmarna av dygnet då man verkligen fick veta man inget dög till. Svartsjukan var gränslös och slutade med ingripande av polis på Ica butiken i närheten av där jag bodde då hon gick till attack för att hon trodde jag flörtade med kassörskan. Hur som helst, hur än svårt det kan tyckas vara att låta bli att hata sig själv för det man gjorde och tänkte och inte gjorde till och med, så måste man inse att det är inte en själv problemet ligger hos. Det är början till befrielsen att må bättre! En yngre tjej kompis hjälpte mig ur detta destruktiva förhållande och fick mig fatta modet till och lämna. Mitt efterkommande förhållande som jag nu har gått ur präglades av rädsla att skadas igen men det inträffa aldrig något sånt. Det tog helt enkelt slut för vi inte var ämnade för varandra, åtminstone som hon såg på det. Det har i alla fall lärt mig att se att det är värt försöka igen, att inte ge upp för erfarenheten har lärt en se signalerna i tid! Lycka till. Och bra skrivet inlägg.

Svar: Hej,
Tack för att du har tagit dig tid att läsa mitt inlägg, och även för att du tagit dig tid att dela med dig. För det första vill jag säga att jag beklagar, det är en hemsk börda att ha varit med om någonting sådant.
Jag är så stolt över dig för att du tog dig ifrån det destruktiva förhållandet med en kvinna som uppenbarligen INTE förtjänade dig. Jag är så glad att du tycker att det är värt att försöka igen, för det är det. Självklart. Fortsätt kämpa, och vet om att du alltid förtjänar att vara lycklig och fri.
Angelica

#53 - - Em.:

Jag kan inte säga att jag har erfarit exakt samma behandling som dig. Dock kan jag säga att det jag har varit med om liknar en hel del det helvete du gick igenom, jag förstår hur jobbigt det är. Vad Anna kläckte ur sig gör mig så otroligt ilsken. Att man ens kan få för sig att påstå, att ens tänka, att det är en skitsak som man bara kan vifta bort. Usch. Vad arg jag blir.

Svar: Jag beklagar verkligen, men jag kan tänka mig att du har kommit ut på andra sidan tusen gånger starkare än innan. Tack för att du tog dig tid att läsa mitt inlägg, och för att du kommenterade. Fortsätt kämpa, så kommer sådana som Anna tillslut att förstå att det inte är så enkelt som man kan tro. Du är stark. Ta hand om dig.
Angelica

#54 - - G:

Så himla bra! Starkt.
En fråga jag klurat på, hur/vad kan vi utomstående (oftast ovetande) göra? Både under pågående misshandel för att hjälpa den utsatta, men också efteråt, hur ska man tänka/göra om man vill hjälpa till men inte tränga sig på? Tror att det är en viktig del av problemet som man ofta inte pratar om, hur vi utomstående kan hjälpa.

#55 - - Emma Hå:

Oerhört starkt av dig att ta dig ur! Det är lätt för de som aldrig befunnit sig i den situationen att säga vad man borde göra, men jag tror inte de inser att det ofta dessutom finns kärlek i bilden. Det är inte så lätt att bara packa och dra ifrån någon man byggt upp ett liv med, någon man älskar, som man delar vardagen med och som man ser fram emot att spendera ålderdomen med. Och så slår han dig. Att rasera allt det för en liten örfil känns så oerhört fånigt, och hade man lämnat då hade man med säkerhet fått höra vilken idiot man är från vänner och släktingar. Ge upp en sådan dröm-man för det lilla liksom? Näfy, denna typen av våld är fan den värsta typen av alla, där offret älskar förövaren och förövaren utnyttjar detta till fullo. Fyfan.

#56 - - Madeleine:

Så glad för din skull att du till slut lyckades ta dig ur detta.

Madeleine

#57 - - tommy:

om hon verkligen sagt så är det sjukt

#58 - - Ulf:

Vad har du tagit med dig av det som du har tvingats uppleva i dessa förhållanden? Hur har det format dig som människa? :)

#59 - - ddianasliv.blogg.se:

Tack för att du skriver. Så starkt skrivet, och starkt och modigt av dig både att överleva, att ta dig ur det och att dela med dig av det. Att läsa hjälpte mig och säkerligen många fler. Tack. Ta hand om dig!